Пошук по сайту

Закон України № 187-ІХ: про які зміни йдеться?

У Голос України опубліковано Закон України № 187-ІХ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення окремих положень кримінального процесуального законодавства» (йдеться про той документ, що був законопроектом № 1009, про який я писав раніше). Закон набирає чинності за загальним правилом, тобто вже завтра ці зміни стануть частиною чинного кримінального процесуального законодавства. Текст змін опубліковано на сайті офіційного видання

Кілька коментарів про головне:

1. У разі затримання особи, яка «грає в мовчанку» з’явилася можливість не зазначати її установчі дані в протоколі про затримання, а надати лише докладний опис такої особи та долучити її фотознімок (здається, у цьому пункті патрульна поліція з адмінщиками «плаче від заздрості»);

2.Слідчий, прокурор мусять негайно вжити заходів щодо виконання судового рішення про повне або часткове скасування арешту тимчасово вилученого майна та направити повідомлення про його виконання слідчому судді (правда, так воно мало виконуватися і раніше, а слідчий суддя у разі неотримання такого повідомлення, не мав інструментів впливу на слідчого, прокурора);

3.Експертизи знову призначаються слідчим/прокурором за постановою, а не через слідчого суддю. Також скасована державна монополія на проведення експертиз у кримінальному провадженні (див. зміни до ст. 7 Закону України «Про судову експертизу»);

4.НАБУ/ДБР набувають права самостійного зняття інформації з транспортних телекомунікаційних мереж (НСРД), що в народі більш відомо, як «прослушка». Хоча, ще має бути ухвалено нормативне регулювання технічної реалізації цього положення;

5.Слідчі судді Вищого антикорупційного суду будуть санкціонувати обшуки, адже прогалина в КПК України закривається — частину другу статті 234 доповниЛи словами «а в кримінальних провадженнях щодо злочинів, віднесених до підсудності Вищого антикорупційного суду, — на підставі ухвали слідчого судді Вищого антикорупційного суду»;

6.З’являється можливість закрити кримінальне провадження, якщо не було встановлено особу, яка вчинила кримінальне правопорушення, у разі закінчення строків давності притягнення до кримінальної відповідальності, крім випадків вчинення особливо тяжкого злочину проти життя чи здоров’я особи або злочину, за який згідно із законом може бути призначено покарання у вигляді довічного позбавлення волі;

7.Можливість передоручення вручення повідомлення про підозру окремим категоріям суб’єктів (адвокату, судді та іншим): Генеральний прокурор (виконувач обов’язків Генерального прокурора), його заступник, керівник регіональної прокуратури може доручити іншим прокурорам здійснити письмове повідомлення про підозру особам, визначеним частиною першою цієї статті, у порядку, передбаченому частинами першою і другою статті 278 цього Кодексу» (ох, скільки списів зламано щодо цього питання… Ми-то думали, що Верховний Суд має в правовий спосіб закрити це питання, але законодавець зробив це швидше)

Отакі зміни. Вибачайте за неточності й те, що не висвітлив усі зміни, а звернув увагу лише на ті, які так чи інакше раніше згадував у своїх публікаціях про проблемні аспекти КПК України.

Гадаю, що у світі «зрада-перемога» про історію з цими «першочерговими змінами до КПК України» можна говорити багато, але є результат. Ефективність досудового розслідування має зрости. Звісно, якщо розуміти під ефективністю дотримання процесуальних гарантій учасників кримінального провадження.

Нагадаю, що інша частина «поправок Лозового», а саме нова система обчислення строків досудового розслідування та можливість оскарження підозри не скасовано. Докладніше про це ТУТ

А все, що стосується забезпечення скасування депутатської недоторканності з 1 січня 2020 року було винесено в окремий законопроект, який перебуває на розгляді в Раді. Подробиці ТУТ

Євген Крапивін, Провідний експерт

199