Пошук по сайту

«Комунікація – це про слухання, а не про говоріння»

«Комунікація – це про слухання, а не про говоріння» cказав експерт Саймон Сінек. І після практичного семінару за результатами проведення інтерактивного навчального курсу для працівників правоохоронних органів України «Протидія торгівлі людьми» я з ним ще більше погоджуюсь.

3–4 вересня я працював зі слідчими, прокурорами, оперативними працівниками та прикордонниками, котрі виявляють жертв торгівлі людьми і розслідують такі злочини. У цьому огляді – кілька вражень і корисних думок про нові підходи, які вдалося застосувати в роботі з групою. 

Перше, з чого починається будь-яке професійне спілкування – це психологічний контакт. Якщо він є, можна сподіватися на довіру та відкритість співрозмовника. Якщо, контакту немає, складно очікувати, що людина буде відвертою у розмові.
Для всіх, хто належить до сфери кримінальної юстиції, психологія займає значну частину роботи, оскільки йдеться про пошук фактів, доказів, інформації, необхідної для ведення слідства, про психологію людської поведінки в різних обставинах і виявлення мотивів вчинення злочинів. І якщо ми хочемо отримати впевнений результат й довести провадження до логічного завершення, потрібно не тільки усвідомлювати, наскільки важливо вміти побудувати психологічний контакт, але й знати, як це зробити в комунікації з потерпілим, підозрюваним, свідком.

Відштовхуючись від методології процесуального інтерв’ю, на семінарі я спробував акцентувати увагу на психологічні техніки, які використовують слідчі під час бесіди з людьми.

Я запропонував рольову гру, яка допомогла прокурорам та слідчим побачити себе під іншим кутом та відчути «думки» потерпілих. Яким чином?

Разом із колегою ми створили навчальну модель комунікації та відпрацювали доволі незвичні, проте дуже ефективні тактики встановлення психологічного контакту.

Що здивувало?
1. Трансформація поведінки (від небажання жертви злочину комунікувати – до її ефективної співпраці в рамках слідства) цілком можлива, насамперед, завдяки емпатії. Надзвичайно важливо правильно «зчитати» інтереси та емоції особи й намагатись будувати комунікацію саме навколо них.
2. Дуже часто на різних заходах спікери говорять про цінність слухання. Але мало хто говорить, що слухання – це процес, який потребує знання певних технік «сканування» візуальної, вербальної, тілесної інформації від співрозмовника.

Simon Sinek: «Комунікація – це про слухання, а не про говоріння»

 

3. Попередня підготовка до контактування з людиною – це не тільки вивчення джерел, які можуть надати первинну інформацію, але й аналіз даних, щоб зрозуміти «профайл» особи, побудувати власну лінію поведінки (план «А», план «В»), або “поворотні” моменти, на випадок відмови від всіх планів. І до цього краще бути готовим.

4. На етапі першого враження, коли дуже хочеться скоріше сформувати в людини бажання комунікувати з вами, швидкість може бути поганим союзником. В ході тренінгу учасники переконались у тому, що співрозмовник негайно відчуває, коли ви тиснете на нього, і у відповідь може чинити психологічний спротив.

Особливу увагу ми приділили негативним наслідкам агресивної комунікації у кримінальному провадженні. Практика проведення допитів свідчить, що такі ситуації здебільшого призводять до помилок, недоотримання важливої інформації та зміни свідчень у суді. І я впевнений, що не теорія, а практика допоможе моїм колегам у подальшій роботі враховувати широку палітру технік утримання психологічного контакту. Знаєте, чому?

Вони відчули, ЯК негативний досвід закарбовується у пам’яті та обумовлює подальшу поведінку.

А навіщо тягнути у майбутнє застарілі підходи?

 

Автор: Андрій Орлеан, керівник програми «Права людини у досудовому розслідуванні» Експертного центру з прав людини

 

Фото надані ©МОМ
Семінар організовано Представництвом Міжнародної організації з міграції в Україні в рамках проекту з протидії торгівлі людьми за підтримки Міністерства закордонних справ Королівства Норвегія

 

#торгівлялюдьми

#процесуальне_інтерв’ю

Андрій Орлеан, Експерт програми «Права людини і правосуддя», доктор юридичних наук, доцент