Ефективна робота поліції неможлива без постійної комунікації з громадою, для якої вона працює. Важливу роль відіграє місце та умови, де відбувається спілкування поліцейських з населенням. Фахівці Експертного центру з прав людини відвідали Кімнату прийому громадян ВВП ГУНП у Вінницькій області та дійшли невтішних висновків: тамтешні поліцейські абсолютно не готові до роботи за новими стандартами.
Уляна Шадська ділиться враженнями про Кімнату прийому:
«Ми хотіли подивитись, де та в яких умовах у Вінниці поліцейські взаємодіють та спілкуються з громадою. Дуже важливою є комунікація та особисте спілкування у Кімнаті прийому громадян, адже тут люди можуть з’ясувати важливі для них питання, звернутись по допомогу тощо. Гарний прийом налаштовує людей на співпрацю та вселяє віру, що з поліцією варто тримати зв’язок. Але що ж ми побачили?
Перше, що впало у вічі – це відсутність пандусу, всупереч нормам. Тобто маломобільні групи населення просто не зможуть потрапити до відділку. І яка у них має скластися думка про правоохоронців, які мали б захищати їхні інтереси?
Коли ми зайшли до будівлі – одразу захотілось звідти вийти через сморід, який стояв у вестибюлі. Приміщення виявилось маленьким, темним і аж ніяк не заохочувало прийти сюди ще. Вестибюль не обладнаний належним інвентарем і не забезпечений юридичною літературою та нормативно-правовими актами. Все вказувало на те, що відвідувачам тут не раді. Це підтвердив заступник керівника міського відділу – він назвав кімнату прийому громадян режимним об’єктом, яким він, звісно, не є.
Коли ж ми попросили Книгу скарг та пропозицій, яка за законом має знаходитись в доступному місці, її просто не виявилось.
Ми прочекали годину і нам зрештою принесли Книгу, щоправда, з іншого відділку. На наше зауваження, що книга не з цього відділку, її просто забрали, без пояснень. Ось так, написати подяку про «гарний» прийом вінницькій поліції у мене, на жаль, не було можливості.
Більше того, результати соціологічного дослідження ЕЦПЛ у м. Вінниця показали, що більшість людей не знає хто їхній дільничний інспектор, чим він займається і т.д. Виходить, що про поліцейського, який би мав взаємодіяти з мешканцями території обслуговування, ніхто не знає. Правоохоронці коментують це так: “Дільничний прийде тоді, коли щось станеться!” Такий радянський підхід ізолює від населення і все більше дискредитує роботу поліції. Разом з тим, положення нового Закону України “Про Національну поліцію” визначають, що діяльність поліції здійснюється в тісній співпраці та взаємодії з населенням на постійній основі. Як буде реалізовуватися (і вже реалізується) така норма Закону на місцях буде залежати від керівника територіального підрозділу, зокрема, його компетентності, професіоналізму та бажання працювати у цьому напрамку.
13 вересня у стінах ГУ НП у Вінницькій області пройшла робоча зустріч з керівництвом, в ході якої були обговорені заходи задля посилення взаємодії і комунікації між поліцією та населенням на Вінниччині. Керівництво обласного ГУ НП висловило готовність до впровадження нових методів роботи поліції з населенням. Сподіваємось, що це не залишиться на рівні прес-релізу, і будуть реальні дії. Час покаже!»
Уляна Шадська, Керівниця програм "Безпека громад" та "Право на приватність"