Пошук по сайту

Законопроєкт № 3196-д VS питання громадського контролю: що не так?

Громадська організація «Український інститут з прав людини» давно та плідно співпрацює з робочими групами, які обговорювали, змінювали, затверджували, знов змінювали проект закону щодо Служби безпеки України в рамках спільного проєкту з Freedom House Ukraine Експертний центр з прав людини Восток SOS Правозахисний порядок денний та іншими громадськими організаціями.

Однак, попри пропозиції щодо змін у підходах Служби до громадського контролю, які згодом були враховані в проєкті закону, у ньому залишаються потенційно небезпечні моменти, що відчиняють двері для порушень прав людини.

Експерти Український інститут з прав людини наголошують на тому, що законопроєкт про СБУ знищує приватну інформацію як таку. Унаслідок правового регулювання, яке пропонується в цьому документі, співробітники СБУ зможуть прийти, як до бізнесу, так і до журналістів, та вимагати доступ до баз даних без рішення суду. До того ж, оператори та провайдери мобільного зв’язку будуть зобов’язані встановити спеціальне обладнання, щоби СБУ в режимі автоматичного доступу відслідковувало все, що ви говорите чи пишете.

Для тих, хто хоче розібратися детальніше — пропонуємо витяги зі статей із порівняльної таблиці законопроекту 3196-д до другого читання.

Постер: ГО «Український інститут з прав людини»

 

Стаття 13. Збирання та отримання інформації Службою безпеки України […]

3.Для отримання інформації Служба безпеки України може використовувати: спеціальні методи й засоби збирання інформації, і в тому числі, спеціальні технічні засоби для зняття інформації з каналів зв’язку та інші технічні засоби негласного отримання інформації; прямий доступ до автоматизованих інформаційних, довідкових систем, обліків, реєстрів, банків або баз даних, держателем (адміністратором) яких є правоохоронні, державні органи, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації будь-якої форми власності, а також одержувати від них копії інформаційних фондів зазначених систем із їх оновленням у режимі реального часу.

Порядок доступу Служби безпеки України до автоматизованих інформаційних, довідкових систем, обліків, реєстрів, банків або баз даних, документів, інших матеріальних носіїв інформації правоохоронних та розвідувальних органів України, а також порядок взаємодії з інших питань визначаються спільними актами Служби безпеки України та таких органів. Зберігання, використання, поширення, охорона такої інформації здійснюється відповідно до закону.

4.В інтересах національної безпеки, з метою попередження та припинення посягань на державний суверенітет, конституційний лад і територіальну цілісність України, злочинів проти миру та безпеки людства, протидії тероризму та розвідувально-підривній діяльності, захисту прав і свобод інших осіб Служба безпеки України також може отримувати:

1) інформацію, яка знаходиться в операторів та провайдерів телекомунікацій, про зв’язок, абонента, надання телекомунікаційних послуг, і в тому числі, про отримання послуг, їх тривалість, зміст, маршрути передавання тощо».

 

Наведені положення про обов’язкове встановлення спеціального обладнання операторами телекомунікацій і отримання до них прямого доступу СБУ передбачені в змінах, які пропонується внести до п. 7 ч.1 ст. 11, п. 16, ч.1 ст. 11 закону про СБУ, а також до п. 3–5, ч.2, ст. 7 закону «Про контррозвідувальну діяльність», до п. 8 ч. 1 ст. 15 закону «Про боротьбу з тероризмом». Водночас це є яскравим прикладом порушення права на приватність, що призведе до небажаних наслідків: звернення до ЄСПЛ та рішень проти України, за які платять платники податків.

Джерело інформації: Громадська організація «Український інститут з прав людини»

Обкладинка: www.emeraldgrouppublishing.com/

 

Партнери “Діалогу безпеки”:

Freedom House Ukraine
Експертний центр з прав людини
Восток SOS
Український інститут з прав людини

#діалогбезпеки #громадськийконтроль