Пошук по сайту

Шляхи створення безпечної системи реінтеграції осіб, які звільняються з місць позбавлення волі: підсумки пілотного проєкту

Які перешкоди стоять на заваді створення ефективної та безпечної системи підготовки ув’язнених до звільнення в умовах COVID-19, і якими будуть наслідки для громади у разі відсутності такої системи?

На зустрічах онлайн платформ в рамках пілотного проєкту “Посилення спроможності органів держави у створенні безпечної системи реінтеграції осіб, які звільняються з місць позбавлення волі, в умовах COVID-19” засуджені, що готуються до звільнення, говорили про таке:

Працевлаштування:

Як і де знайти роботу одразу після звільнення?

Як отримати допомогу по безробіттю?

Де взяти кошти до першої заробітної плати?

Психологічна та соціальна підтримка «куратора»:

Хто допоможе одразу після звільнення?

Де жити?

Як повернутися до роботи?

Як повернутися до нормальних стосунків із рідними?

Відновлення документів:

Як отримати паспорт громадянина України?

Як отримати ідентифікаційний код?

Де здобути тимчасовий притулок?

Медицина:

Як отримати COVID сертифікат, коли паспорту немає?

Яким є порядок підписання декларації із сімейним лікарем?

 

Експерти запропонувати можливі рішення для подолання проблем, з якими регулярно стикаються засуджені під час підготовки до звільнення:

 

1.Доступ до медичних послуг в умовах пандемії:

Внесення відомостей про вакцинацію засуджених до системи eHealth, безбарєрне отримання COVID сертифікату засудженими під час їх звільнення.

Забезпечення регулярного інформування усіх засуджених про порядок підписання декларації з сімейним лікарем 

 

2.Відновлення документів  (паспорт/код)

Наразі засудженим незрозуміла процедура отримання паспорту під час перебування в УВП, у багатьох відсутні кошти на виготовлення паспорта (400 грн.)

Що можна зробити?

Виявити потреби УВП щодо кількості осіб, яким необхідно відновити документи (паспорт/код), враховуючи, що не всі засуджені знають, що в їхній особовій справі немає паспорта чи ІПН)

З’ясувати, хто з цих засуджених не має можливості сплатити за виготовлення паспорта (немає рідних, які можуть допомогти, тощо), скільки таких осіб всього в УВП.

Сформувати окремий фонд коштів для допомоги в виготовленні паспортів засуджених, які не мають такої можливості.

Забезпечити інформування всіх засуджених про порядок отримання паспорта під час перебування в УВП.

 

3.Працевлаштування: засуджені не знають, де і як шукати роботу

Що можна зробити?

Запровадити регулярний показ інформаційних відеороликів від центру зайнятості (про можливість працевлаштування, порядок звернення, пошук вакансій тощо).

Організувати засудженим, які шукають роботу, доступ до сайту центра зайнятості.

Зібрати інформацію щодо переліку професій, які мають засуджені, що шукають роботу з метою виявлення тих, хто не має професії для подальшого працевлаштування.

Розглянути можливість навчання осіб, що звільняються, та потенційних кураторів для пошуку вакансій з наданням житла через інтернет ресурси ДСЗ, доступу до інформації про заброньовані робочі місця для квотних категорій населення через профспілки роботодавців.

Забезпечити дотримання гарантій працівників УВП в частині ведення трудових книжок/видача на руки документів про виконання робіт ЦПХ засудженими.

Забезпечити інформування усіх засуджених про порядок звернення до центру зайнятості через розповсюдження інформації.

 

 

4.Психологічна підтримка та індивідуальний супровід з боку куратора

Що можна зробити?

Забезпечити кожного засудженого необхідною інформацією: хто його «куратор» і хто допоможе в адаптації після звільнення;

Визначити в УВП осіб, що звільняються у відповідну ОТГ (наприклад, Житомир);

У відповідній патронажній службі ОТГ визначити особу, яка має «супроводжувати» підготовку засудженого до звільнення, зокрема й, шляхом особистого спілкування (не лише документальний супровід);

Визначити особу, відповідальну за сталу роботу з підготовки засуджених до звільнення;

Закріпити за окремим представником міської ради (виконкому) організацію логістичних питань проведення зустрічей представників патронажних служб із засудженими, що готуються до звільнення;

Закріпити домовленості щодо порядку організації регулярних зустрічей представників патронажних служб із засудженими;

Визначити форму домовленості патронажних служб та громадських організацій про регулярні (раз на місяць) зустрічі з метою надання консультацій засудженим, що готуються до звільнення.

 

5.Тимчасовий притулок: деякі засуджені не знають, де жити одразу після звільнення

Що можна зробити?

Зібрати інформацію в УВП щодо осіб, які не мають куди піти після звільнення (фактично залишаться в територіальній громаді за воротами УВП без джерел для існування);

Оцінити інфраструктурні та побутові умови для розташування звільнених у приміщенні Благодійної організації «Комплексний заклад соціального захисту для осіб, що потрапили в складні життєві обставини»;

Розглянути можливість відновити роботу тимчасового притулку для звільнених;

 

6.Створити належні умови для сталої роботи онлайн платформ на базі УВП та підрозділів пробації

Визначити оптимальний перелік обладнання для створення прийнятних умов з метою належної комунікації засуджених та представників патронажних служб;

Віднайти кошти на закупівлю та влаштування відповідного обладнання (фінансування донорських організацій, патронажних служб, благодійних/громадських організацій, територіальної громади, державних установ, спонсорів);

Залучати до зустрічей з підготовки до звільнення усі категорії засуджених;

Узгодити механізм взаємодії між представниками установ виконання покарань, уповноважених органів із питань пробації, суб’єктами соціального патронажу та представниками громади Житомира для проведення регулярних зустрічей із засудженими, що готуються до звільнення;

Підготувати модератора діалогу, відповідального за комунікацію між усіма учасниками;

Ефективніше використовувати потенціал експертів.

 

Пілотний проєкт “Посилення спроможності органів держави у створенні безпечної системи реінтеграції осіб, які звільняються з місць позбавлення волі, в умовах COVID-19” реалізується за фінансової підтримки BlackSea Trust for Regional Cooperation та Європейського Союзу.

#ПрямуємоРазом#MovingForwardTogether#BST#пробація#ресоціалізація

Віктор Чупров, Керівник програми "Права людини в місцях несвободи"