Пошук по сайту

Чому ми не розповідаємо про чужі помилки та не враховуємо їх у своїй роботі?

Починаючи з 2015 року, керівництво МВС та НПУ намагалося висвітлювати лише позитивні моменти роботи новоствореної патрульної поліції. Патрульних відокремили від діючих поліцейських, як юридично так і медійно, хоча всі поліцейські працюють в одній взаємопов’язаній системі та в єдиному правовому полі.

Нещодавно Галицький райсуд Львова визнав шістьох співробітників патрульної поліції винними у перевищенні службових повноважень, що призвело до смерті 23-річного чоловіка. Усіх шістьох поліцейських засудили до 8 років позбавлення волі із забороною обіймати деякі посади в державних органах, в тому числі, правоохоронних, строком на 3 роки.

Керівництво ДПП НПУ відреагувало на цей факт поданням звернення до апеляційного суду та розгортанням масштабної кампанії «Вони виконували свою роботу» на підтримку поліцейських в соціальних мережах.

«Що саме там відбулося, чому такий великий строк та ще й усім патрульним?» – з таким запитанням я зверталася до поліцейських різноманітних підрозділів, проте у відповідь чула лише: «Вони виконували свою роботу» – без жодних пояснень, подробиць, а головне – розуміння повної картини тих подій.

Уявіть, є вирок суду одразу для шести співробітників, є рішення суду з детальним описом дій поліцейським та виявлених порушень, є результати експертиз, які потрібно було направити до всіх підрозділів поліції для ознайомлення, щоби не допустити повторення таких дій у майбутньому. Але роз’яснень щодо причин такого рішення, аналізу подій, можливих порушень з боку поліцейських, прогалин у законодавстві керівництво МВС та НПУ не запропонувало! Тобто реальна можливість роз’яснити алгоритми дій правоохоронців у подібних ситуаціях не використана.

Відео затримання і смерті 22-річного львів’янина у салоні гральних автоматів https://zaxid.net/news/

 

На що звернув увагу суд: ключові факти та порушення

1.Жоден поліцейський не може пояснити причини прибуття до приміщення закладу «Національна лотерея», які заборонені речі шукали. Ніяких повідомлень про можливі порушення того вечора не надходило, правоохоронців ніхто не викликав.

ЗУ «Про Національну поліцію» стаття 31. Превентивні поліцейські заходи

1.Під час проведення превентивних поліцейських заходів поліція зобов’язана повідомити особі про причини застосування до неї превентивних заходів, а також довести до її відома нормативно-правові акти, на підставі яких застосовуються такі заходи.

2.Поліцейський промацав верхній одяг із внутрішньої сторони — це означає, що він фактично проводив особистий обшук молодого чоловіка без законних підстав.

ЗУ «Про Національну поліцію»  стаття 34. Поверхнева перевірка

1.Поверхнева перевірка як превентивний поліцейський захід є здійсненням візуального огляду особи, проведенням по поверхні вбрання особи рукою, спеціальним приладом або засобом, візуальним оглядом речі або транспортного засобу

Обшук проводиться на підставі ухвали слідчого судді місцевого загального суду (ч. 2 ст. 30 Конституції України та ч. 2 ст. 244 КПК України), за наявності достатніх даних про те, що розшукувані речі, майно, відомості знаходяться в певному місці чи в певної особи.

1.Саме після цього хлопець вкинув до рота маленький пакетик.

2.Поліцейський схопив хлопця за капюшон куртки та ліву руку, після чого йому на допомогу прийшло ще п’ятеро. Один допомагав тримати, а інший – для подолання нібито опору потерпілого ударив його рукою у грудну клітину, після чого той почав падати.

ЗУ «Про Національну поліцію»  стаття 29. Вимоги до поліцейського заходу

1.Поліцейський захід – це дія або комплекс дій превентивного або примусового характеру, що обмежує певні права і свободи людини та застосовується поліцейськими відповідно до закону для забезпечення виконання покладених на поліцію повноважень.

2.Поліцейський захід застосовується виключно для виконання повноважень поліції. Обраний поліцейський захід має бути законним, необхідним, пропорційним та ефективним.

3.З метою подолання нібито опору поліцейський вдарив хлопця рукою в грудну клітину, після чого той почав падати, інший поліцейський допомагав його тримати.

ЗУ «Про Національну поліцію» стаття 29 частина 4. Обраний поліцейський захід є необхідним, якщо для виконання повноважень поліції неможливо застосувати інший захід або його застосування буде неефективним, а також якщо такий захід заподіє найменшу шкоду як адресату заходу, так і іншим особам.

1.Працівник поліції утримував потерпілого за шию лівою рукою, зігнутою у лікті, після чого його напарник схопив хлопця за голову, намагаючись підняти його обличчя вгору.

ЗУ «Про Національну поліцію» стаття 29 частина 5. Застосований поліцейський захід є пропорційним, якщо шкода, заподіяна охоронюваним законом правам і свободам людини або інтересам суспільства чи держави, не перевищує блага, для захисту якого він застосований, або створеної загрози заподіяння шкоди.

1.Почувши про скарги на погіршення самопочуття, поліцейські утримували хлопця лежачим, не даючи самостійно вийняти пакет із рота. Працівники поліції підняли потерпілого, а потім знов кинули його на підлогу, а один із них ще вдарив потерпілого кулаком у спину.

ЗУ «Про Національну поліцію» стаття 29 частина 3. Обраний поліцейський захід є законним, якщо він визначений законом. Поліцейському заборонено застосовувати будь-які інші заходи, ніж визначені законами України.

1.Нагрудні камери поліцейських фіксували, що потерпілий опору не чинив, натомість, повідомляв про погане самопочуття та просив про допомогу.

ЗУ «Про Національну поліцію» стаття 42. Поліцейські заходи примусу, частина 7. Поліцейський зобов’язаний негайно зупинити застосування певного виду заходу примусу в момент досягнення очікуваного результату.

1.На відео зафіксовано, що після втрати свідомості хлопцеві майже 10 хвилин не надавали допомогу.

ЗУ «Про Національну поліцію» стаття 43. Порядок застосування поліцейських заходів примусу, частина 4. Поліцейські зобов’язані надавати невідкладну медичну допомогу особам, які постраждали в результаті застосування заходів примусу.

1.Непрямий масаж серця, як його нібито робили поліцейські, виконувався технічно неправильно, зокрема, через верхній одяг і зі зв’язаними руками.

 

Перелічені факти свідчать про явні порушення з боку поліції, і цей кейс варто розглядати на оперативних нарадах та в рамках програм із підвищення кваліфікації. На мою думку, поліції необхідно впроваджувати практику «Вчитися на чужих помилках», оскільки питання професійної кваліфікації важко відокремити від питань професійної етики та організаційної культури. І про це треба говорити на платформах “Діалогу безпеки”.

 

Ірина Ломкова, координаторка регіональних платформ «Діалогу безпеки» у Донецькій та Луганській областях

 

Більше інформації про ініціативу — на сайті  “Діалог безпеки”: https://www.dialohbezpeky.org/

Партнери ініціативи «Ефективна співпраця громадянського суспільства з безпековими службами в Україні»:

Freedom House Ukraine

Експертний центр з прав людини

Восток SOS

Український інститут з прав людини

#діалогбезпеки #регіональніплатформи #цивільнийконтроль #ЕЦПЛ