Пошук по сайту

День Пі: відзначення життєво-важливої ролі математичних програм у в’язницях

На початку 2012 року ув’язнений на ім’я Крістофер Хейвенс уперше почав вивчати математику. Він перебував у повній ізоляції в одиночній камері («дирі») і не мав жодного способу для стимуляції власної життєвої активності. Але поки Крістофера Хейвенса не повернули назад до загальної камери, більшу частину року математика займала кожну годину його дня.

У багатьох випадках затяжна ізоляція призводить до негативних наслідків у поведінці людини, як у короткотривалій, так і в довготривалій перспективі. Однак Хейвенса ізоляція та трансформаційна сила математики підштовхнули до безперервного ланцюжка особистісного зростання. У нього пробудилася жага до знань: пристрасть до математики.

Засуджений вбивця вивчив за гратами цей предмет й тепер ділиться своєю любов’ю до цифр з іншими. Він вважає, що для реабілітації в’язням потрібні можливості самовдосконалення.

Picture by ©theconversation.com

 

Є безліч успішних прикладів, коли саме у в’язниці відбувалися прориви в математиці. Один із найвідоміших — історія французького математика Андре Вейля, який придумав свої надзвичайно впливові гіпотези, перебуваючи у військовій в’язниці в Руані (Франція). Інший математичний гігант, Срінівасан Рамануйан, розпочав навчання без математичної підготовки і здебільшого своїх революційних результатів справив у повній ізоляції.

В автобіографії Вейль згадує про можливість досягти особливої ясності під час перебування у в’язниці. Чи є зв’язок між ізоляцією у в’язниці та математикою?

Історія Крістофера Хейвенса, безумовно, переконує, що так.

14 березня визнано всесвітнім днем π (global Pi Day). Грецька літера π означає співвідношення між окружністю кола та його діаметром, яке становить приблизно 3,14159 (звідси чотирнадцяте число третього місяця 3/14). У 2017 році День π відзначався у виправному центрі Монро штату Вашингтон, коли до в’язнів, які любили математику, приєдналися математики. Це була перша подія, організована Математичним в’язничним проектом (Prison Mathematics Project ), організацією, яку започаткував Крістофер Хейвенс, щоби поділитися своїм захопленням математикою з іншими ув’язненими.

У 2021 році святкування Дня π відбувалося віртуально: математики з усього світу об’єдналися та ділилися своїми знаннями й захопленням зі спільнотою в’язнів, які люблять математику.

The Monroe Correctional Center

 

Тюремна математика: про що це?

Коли Крістофера Хейвенса, який відбував 25-річний строк за вбивство, відправили до одиночної камери, його життя почало змінюватися. Хейвенс відкрив у себе дар до математики й почав розв’язувати прості математичні завдання, які йому передавали волонтери. Його потягнуло до спільноти математиків, він хотів до них приєднатися, і тоді спочатку мати професорки Марти Черрути, а потім її батько, обидва математики, стали його менторами в цих заняттях. У лютому 2020 року Хейвенс опублікував свою першу статтю.

Про неймовірну історію Хейвенса Марта Черрути написала ще в травні 2020 року. Його стаття мала вірусний ефект: її передрукували на сотнях сайтів, у Марти Черрути й Хейвенса взяли інтерв’ю Global News і CBC. До того ж, вони отримали десятки електронних листів від людей, які пропонували свою допомогу. Здебільшого з них були математиками. Деякі стали наставниками Хейвенса й наразі продовжують його підтримувати в різні способи.

 

Вихід на національний рівень

Одним із тих, хто вийшов на зв’язок, був Уокер Блеквелл, який написав Хейвенсу листа й заявив, що хоче допомогти йому перетворити Prison Mathematics Project на національну некомерційну організацію для допомоги ув’язненим на всій території США. Хейвенс був у захваті, але потім він дізнався. що Блэквеллу 15 років.

Коли Хейвенс замислився про вік Блеквела його первинні сумніви змінилися:

«Можете собі уявити, як хтось у моїй ситуації може вагатися. Відразу я подумав, чи знають батьки, що їхній син звертається до чоловіка, який перебуває у в’язниці за найгірший із можливих злочинів, який тільки можна собі уявити. Увесь цей сценарій змусив мене згадати про те, що людина відчуває в ситуації, коли інші керуються судженнями чи приймають рішення, виходячи з обставин. Після ув’язнення, люди часто не сприймають мене серйозно. Я уявляв, що це саме те, що переживав у своєму віці Уокер. Й ось саме тоді, він не лише надихнув мене, але й пов’язав із ним стосунки — єдине, що залишилось зробити, це переконатись, що його батьки знають про наші зв’язки».

Батьки Блеквелла були в курсі, і співпраця розпочалася.

Зараз у Prison Mathematics Project є офіційний веб-сайт. Його мета полягає в об’єднанні зусиль ув’язнених, які цікавляться математикою, та волонтерів зі сфери академічної математики, що складають «математичний пакет» для ув’язненого і ведуть із ним листування, так само, як це робила мати Марти Черрути з Хейвенсом.

 

Наразі Prison Mathematics Project має 20 співробітників-добровольців та 15 в’язнів. Американська математична асоціація зобов’язалася розповсюджувати популярний флагманський математичний журнал «Math Horizons» серед ув’язнених, які беруть участь у програмі. Хейвенс сподівається, що домовиться про безкоштовні версії програмного забезпечення для занять математикою для учасників PMP.

Також він розпочав місцевий проект за допомогою Крістен Морган, заступника декана з питань пробації. Після того, як попередня стаття надихнула адміністратора Департаменту корекції зв’язатися з Морганом, вона вирішила почати в Гавані програму під назвою «Соціальний математичний експеримент».

У цій новій програмі ув’язнені та співробітники щотижня збираються разом, щоб обговорити що завгодно — від технічних математичних проблем до більш загальних тем про освіту та самореабілітацію. Вивчення математики стає іскорою для особистих перетворень, а не лише академічними досягненнями.

 

Значення тюремної освіти

Існує маса доказів того, як освіта у в’язниці зменшує кількість рецидивів. І все ж, коли Хейвенс прибув до своєї нинішньої в’язниці, він не зміг потрапити до дипломної програми через політику, яка дозволяє навчання лише тим, чий термін наближається до звільнення.

У моїй рідній провінції Квебек 80 відсотків ув’язнених не закінчили середню школу. Хоча уряд Квебеку пропонував якусь форму навчання своїм в’язням за останні два десятиліття, інвестицій у програми, просто недостатньо для покриття всіх потреб. Так само — у решті Канади.

Одна з небагатьох канадських програм, які мені відомі тим, що вони пов’язують вищі навчальні заклади та в’язниці, є Walls to Bridges. Вона започаткована Університетом Вільфріда Лоріє у 2011 році та передбачає курси, які проводяться у в’язницях. Їх постійними відвідувачами є студенти «ззовні» та ув’язнені, що створює “мости” трансформації для всіх, хто бере участь. Поки на курсах викладають переважно професори з гуманітарних та соціальних наук.

Історія Хейвенса закликає представників академічного кола глибше усвідомлювати трансформаційні можливості науки та техніки. Хоча я вірю в те, що наші уряди роблять конкретні кроки у напрямку збільшення доступних освітніх програм для в’язниць, я також хочу, щоби до цього долучилося якомога більше людей.

 

Оригінал: Pi Day: Celebrating the life-changing role of math programs in prisons

Авторка: професорка Марта Черутті

Неофіційний переклад: Юлія Голоднікова

 

Переклад здійснено в рамках ініціативи «Ефективна співпраця громадянського суспільства з безпековими службами в Україні»:

Freedom House Ukraine

Експертний центр з прав людини

Восток SOS

Український інститут з прав людини

#місцянесвободи #пробація #правалюдини #місцянесвободи #пробація #громадські_ініціативи #діалогбезпеки