Пошук по сайту

Довідник із громадянських (особистих), політичних та інших прав людини в умовах воєнного стану

Перехід до цифрового світу не обмежується інструкціями, навичками та звичками. У стосунках із державними та корпоративними організаціями необхідно мати чіткі та зрозумілі механізми взаємодії, а також стандарти, які регламентують порядок використання, зберігання, переміщення, видалення даних. Про це багато говорять експерти й ті, хто закликає бути пильними в питаннях захисту персональних даних. Але чи вказують при цьому конкретні ситуації, де потрібні такі знання?

“Довідник із громадянських (особистих), політичних та інших прав людини в умовах воєнного стану» рекомендований до ознайомлення для всіх посадовців, громадян, юристів, які працюють та стикаються із зверненням громадян, доступом до публічної інформації під час воєнного стану, а також містить поради щодо захисту персональних даних.

Зокрема, ви можете ознайомитися із переліком електронних джерел, які використовують посадові особи органів Національної поліції для отримання необхідних наборів персональних даних, дізнатися, які набори персональних даних обробляються через Інформаційний портал НПУ, які документи осіб обов’язково перевірятимуть представники сил територіальної оборони, які державні сервіси працюють на основі офіційних відкритих даних.

Про корисні практичні моменти, на які варто звернути увагу вже зараз, розповіла провідна експертка ЕЦПЛ Наталія Гурковська.

Цікаво і корисно: 

Відповідно до п. 3 Указу Президента України No 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» у зв’язку із введенням в Україні воєнного стану тимчасово, на період дії правового режиму воєнного стану, можуть обмежуватися конституційні права і свободи людини і громадянина, передбачені статтями 30–34, 38, 39, 41–44, 53 Конституції України. Зі змісту зазначеного Указу випливає можливість встановлення у нормах законів України тимчасових обмежень права на невтручання в особисте і сімейне життя, включаючи прав, пов’язаних з обробкою персональних даних.

Тож для суб’єктів владних повноважень важливо у власних підзаконних актах або на рівні постанов Кабінету Міністрів України визначити спеціальний порядок захисту персональних даних, який відповідатиме функціям публічних реєстрів, інформаційно-телекомунікаційних систем, а також методи такого правового захисту.

Посадові особи органів Національної поліції можуть отримувати необхідні набори персональних даних із таких основних офіційних електронних джерел:

1.Єдина інформаційна система Міністерства внутрішніх справ України та її функціональні підсистеми і ресурси згідно з додатком 1 до Постанови Кабінету Міністрів України, зокрема: “Про єдину інформаційну систему Міністерства внутрішніх справ та Про затвердження Положення переліку її пріоритетних інформаційних ресурсів”;

Національна система біометричної верифікації та ідентифікації громадян України, іноземців та осіб без громадянства;

Національний банк біометричних даних Національної поліції;

Єдиний державний демографічний реєстр України;

 інформаційний портал Національної поліції України;

Реєстр адміністративних правопорушень у сфері безпеки дорожнього руху;

Система фіксації адміністративних правопорушень у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху в автоматичному режимі;

Інтегрована міжвідомча інформаційно-телекомунікаційна система щодо контролю осіб, транспортних засобів та вантажів, які перетинають державний кордон та її ресурси, тощо.

 

Через Інформаційний портал Національної поліції повинні оброблятися такі основні набори персональних даних:

персональні дані осіб, щодо яких поліцейські здійснюють профілактичну роботу;

персональні дані осіб, які вчинили адміністративні або кримінальні проступки, руху кримінальних проваджень; обвинувачених, обвинувальний акт щодо яких направлено до суду; 

розшуку підозрюваних, обвинувачених (підсудних) осіб, які перебувають у розшуку у зв’язку з ухиленням від відбування покарання або вироку суду;

персональні дані осіб, зниклих безвісти, які перебувають у розшуку;

персональні дані осіб, які не можуть надати про себе будь- яку інформацію у зв’язку з хворобою або неповнолітнім віком;

персональні дані осіб, затриманих за підозрою у вчиненні правопорушень (адміністративне затримання, затримання згідно з дорученнями органів правопорядку, затримання осіб органами досудового розслідування, адміністративний арешт, домашній арешт); 

персональні дані осіб, які скоїли адміністративні правопорушення, провадження у справах за якими здійснюється поліцією;

персональні дані іноземців та осіб без громадянства, затриманих поліцією за порушення визначених правил перебування в Україні;

персональні дані, які внесені до дозвільних документів у сфері безпеки дорожнього руху та дозволів на рух окремих категорій транспортних засобів;

персональні дані складу нарядів поліції та слідчо- оперативних груп, що заступають на чергування;

персональні дані, зазначені в завданнях та орієнтуваннях, що доводились до нарядів поліції для реагування на повідомлення про кримінальні та адміністративні правопорушення, надзвичайні ситуації та інші події;

геолокації та маршрутів пересувань нарядів поліції, які отримані із планшетних комп’ютерів (мобільних терміналів) та засобами GPS, інші набори персональних даних, які відповідно до законодавства України підлягають внесенню до баз персональних даних, розпорядником яких є Національна поліція.

Відповідно до п. 10 ч. 3 ст. 3 Закону України «Про основи національного спротиву» участь у запровадженні та здійсненні заходів правового режиму воєнного стану в разі його введення на всій території України або в окремих її місцевостях є завданням територіальної оборони.

Таким чином, представники сил територіальної оборони також можуть здійснювати перевірку документів в осіб.

***

Допоки не працює єдиний державний реєстр судових рішень, можливо скористатись іншими сервісами, які працюють на основі офіційних відкритих даних, наприклад:

https://lpd.juscourt.com/ – база правових позицій Верховного Суду. https://court.opendatabot.ua/#/ – сервіс пошуку судових рішень «Бабуся» https://conp.com.ua/ – аналітичний інструмент для пошуку та дослідження візуалізації судових рішень «Суд на долоні» https://verdictum.ligazakon.net/analysis – система пошуку та аналізу судових рішень.

В умовах війни та після неї така інформація буде при нагоді кожній людині, оскільки правові питання надалі будуть нерозривно пов’язані з цифровою економікою. Тож радимо всім переглянути цей посібник та зберегти його для використання.

Завантажити “Довідник із громадянських (особистих), політичних та інших прав людини в умовах воєнного стану» 

Наталія Гурковська, провідна експертка