Пошук по сайту

«Мій дід їздив нетверезим, мій батько їздив — і нічого. А чим я гірше»? Нотатки ментора

Саме так вважає більшість водіїв, які сідають за кермо у нетверезому стані, ніби вони перебувають на іншій планеті, де навколо немає людей. Тим часом, за даними Всесвітньої організації охорони здоров’я, у 2018 році причиною № 1, що викликає смертність людей віком від 5 до 29 років є дорожньо-транспортні пригоди. Якщо розглядати проблему у світовому масштабі, статистика вражає: щороку в ДТП помирає 1,25 мільйонів людей.

А що в Україні?

За результатами опитування Харківського інституту соціальних досліджень 71,9 % із 19 500 респондентів найбільше бояться стати жертвою ДТП, ніж інших видів злочинів.

За даними Департаменту патрульної поліції України, минулого року в ДТП загинуло 3350, а травмовано 30 884 людей.

 

ТОП 5 ПРИЧИН ДТП:

  1. Порушення правил перетину перехресть
  2. Недотримання безпечної дистанції
  3. Порушення правил маневрування
  4. Перевищення дозволеної швидкості руху
  5. Керування транспортним засобом у стані сп’яніння

 

У 2018 році було зафіксовано 110 616 випадків нетверезого водіння.

Хто ця людина, що сідає за кермо у стані алкогольного сп’яніння, і що її підштовхує на такий вчинок?

Пропоную подивитися на колективний портрет порушника, який створили учасники воркшопу «130-ті* за кермом. Проблеми запобігання, реагування та контролю».

За допомогою представників патрульної поліції та ініціативи «Пітбуль Львів» — груп, які найчастіше спілкується з водіями, що сідають за кермо у нетверезому стані, ми спробували візуалізувати портрет такого порушника:

Чоловік, 30–40 років, який вийшов із розважального закладу чи кафе, де святкував добру чи погану подію у житті, а потім — сів за кермо недорогого автомобілю. Він на своїй хвилі й категорично не згодний з тим, що перебуває у нетверезому стані.

Чому він впевнений, що так можна?

Всі учасники заходу одноголосно вказали, що причина — в менталітеті. Одразу пригадую слова позивача під час судового засідання, де я представляла інтереси з боку поліції:

«Мій дід їздив нетверезим, мій батько їздив — і нічого. А чим я гірше»? Так у нас прийнято

«Якщо я дістався із пункта А в пункт Б на своєму авто, то повернутися до пункту А чи В також мушу на своєму авто» — думає водій. Викликати «драйвера» — тверезого водія — не прийнято. Чому?

На воркшопі лунали різні висловлювання про «нерозвинутий попит на драйверів», хоча служби таксі дійсно пропонують скористатися послугою виклику драйвера. Але ця пропозиція прописана на сайтах і в інформаційних матеріалах шрифтом № 5. Жарт?

Ні. Послуга виклику драйвера не рекламується. І на мою думку, цьому є дуже просте пояснення: власники таксі не вбачають комерційної вигоди. А культура корпоративної соціальної відповідальності в сегменті послуг таксі ще й досі не розвинена. Крім того, скажімо чесно: суспільство здебільшого толерує таку поведінку. Чому?

Щодня ЗМІ повідомляють про ДТП у новинах і соціальних мережах, і люди сприймають такі повідомлення з байдужістю. Соціологи називають подібні явища «втомою від співчуття». Так само ми спокійно дивимось на нетверезих водіїв, які сідають за кермо — чомусь не спадає на думку, що саме ця людина може загрожувати нашій безпеці.

Але насправді багато людей у суспільстві звикли до того, щоб не вирішувати цю проблему. Звісно, всі чули про гучні ДТП, коли в центрі уваги ЗМІ опинялася та чи інша відома особа, яка сіла за кермо у нетверезому стані та випадково вбила людину. Ми знаємо, що Законом передбачені можливості покарання винних водіїв, і що кримінальні провадження мають свої результати. Але ми все ще використовуємо застарілу риторику усних заперечень на кшталт радянських лозунгів «Випив — не сідай за кермо!» і не використовуємо превентивних рішень, які б сприяли розвиткові культури безпеки у суспільстві.

Ми не використовуємо, проте інші країни вже мають досвід впровадження ефективних рішень у цьому напряму. Наведу лише один приклад.

У кожному місті Великобританії є карта, на якій поліція відображає локації, де вчиняються правопорушення та злочини, що пов`язані з алкоголем. Найбільша концентрація протиправних діянь здебільшого спостерігається там, де розташовані паби та ресторани.

Мудрі британці зрозуміли: щоб знизити суспільну шкоду від алкоголю, потрібно «консолідувати дії тих, хто хоче будувати успішну вечірню економіку». У Британії власники закладів «випивки та розваг» переймаються за свою репутацію та безпеку клієнтів. Тому якщо паби чи ресторани мають проблеми із забезпеченням комфортного середовища для відвідувачів, поліція разом із власником закладу аналізує ситуацію та розробляє спільні заходи для уникнення чинників небезпеки.

Чи багато Ви знаєте ініціатив які виникли з кооперації зусиль місцевого самоврядування, органів охорони здоров’я, поліції, бізнесу та громадських організацій?

Для початку суспільного діалогу про можливі шляхи розв’язання проблеми нетверезості за кермом згадаймо, що перший крок для конструктивних дій у 2017 році зробив Уряд України, який прийняв Стратегію підвищення рівня безпеки дорожнього руху на період до 2020 року (далі — Стратегія).

Одним з основних напрямів Стратегії є заходи з організації безпечної поведінки учасників дорожнього рух, що включають: адвокацію з метою інформування населення про ризики на дорогах, необхідність дотримання правил дорожнього руху та поширення соціальної реклами, спрямованої на формування відповідальної поведінки учасників дорожнього руху, зокрема, щодо дотримання водіями швидкісних режимів, наслідків керування у нетверезому стані, використання мобільних пристроїв під час керування автомобілем тощо.

Більше згадок про керування у нетверезому стані Стратегія не містить. Не побачимо ми також плану заходів із виконання Стратегії.

Але це не означає, що треба сказати «Все пропало!» і чекати, як міфічний Ждун на малюнку.

 

Проблему вже визначено. А рішення будуть знайдені в процесі обговорення та розроблення локальних стратегій безпеки дорожнього руху.

Можливість долучитися до ініціативи львів’ян у межах проекту «Пітбуль — створення безпечного середовища на вулицях та дорогах Львова» стала доброю нагодою для пошуку ефективних рішень майбутнього розвитку місцевих політик безпеки. 6–7 квітня на воркшопі «130-ті за кермом. Проблеми запобігання, реагування та контролю» 10 патрульних поліцейських та 10 представників громадськості розробляли стратегію превентивної програми у сфері безпеки дорожнього руху, яка включатиме інструменти розв’язання проблеми нетверезого водіння.

 

Що вони планують далі?

✅ Ініціювати перемовини між закладами харчування, що працюють у нічний час та представниками служб таксі, які надають послугу «тверезий водій», для включення принципів безпеки до програм корпоративної соціальної відповідальності
✅ Розробити комплексну адвокаційну кампанію у громаді з протидії нетверезості за кермом
✅ Впровадження кабінетів огляду на стан алкогольного та наркотичного сп’яніння

✅Започаткувати громадський контроль за розглядом 130-х протоколів у судах.

 

На фото: Учасники воркшопу «130-ті* за кермом. Проблеми запобігання, реагування та контролю» шукають спільні рішення

 

На воркшопі представники львівської громади дуже чітко прописали проблемні питання, над якими треба працювати разом з поліцією, правозахисниками, експертами та небайдужими громадянами, а саме:

✅ Хто контролює, щоб людина яка здійснила правопорушення, отримала справедливе покарання? Рішення у справі приймає суд, проте якщо воно не відповідає духу та букві закону його може оскаржити лише сам порушник¸ а не представник поліції.

✅ Хто вимірює шкоду (збитки) від правопорушень та злочинів, вчинених у нетверезому стані?

✅ Хто впроваджує програми превенції порушень на локальному рівні?

 

Що потрібно для того, аби відповіді на ці питання мали реальні результати в практичній площині?

 

Досвід організації успішних громадських кампаній

Аналіз даних

Ефективні інструменти

Знання реальних кейсів

Бажання змін і наснага.

ЕЦПЛ буде надавати експертний супровід у питаннях розроблення стратегій безпеки з використанням інноваційних інструментів та дослідницького досвіду, а також — успішних кейсів з розбудови програм безпеки, як в Україні, так і поза її межами.

 

Для довідки:

*130-ті — сленгове слово, яке походить від статті 130 Кодексу України про адміністративні правопорушення та позначає категорію водіїв, що керують транспортними засобами у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують їхню увагу та швидкість реакції.

Дякуємо за запрошення Національній платформі безпеки руху та команді Проекту «Пітбуль — створення безпечного середовища на вулицях та дорогах Львова» — одна з ініціатив напрямку «Розвиток громадянського суспільства», що реалізується у 2019 році за підтримання управління «Секретаріату ради» Львівської міської ради у рамках Конкурсу соціально-культурних проектів «Зробимо Львів кращим».

 

Автор: Анастасія Апетик

 

Анастасія Апетик, Експертка програми "Безпека громад", юристка

0