Освіта в тюрмах: якою вона має бути?
Цього тижня світ відзначав Міжнародний день освіти в тюрмах. Ми згадали про ключові документи, які містять бачення того, як врахувати обов’язки держави та права і потреби в освіті ув’язнених.
В основі принципів організації освітньої діяльності в місцях несвободи низка рекомендацій Ради Європи, прийнятих 13 жовтня 1989 року. Пройшло трохи більше 30 років, але цей документ залишається актуальним.
Рекомендації урядам держав-членів Ради Європи щодо здійснення освітньої політики в місцях несвободи включають такі пункти:
1. Усі ув’язнені мають доступ до освіти, і передбачається, що вона включає навчальні предмети, професійної освіти, творчі та культурні заходи, фізичне виховання та спорт, можливості соціальної освіти та бібліотечних закладів;
2. Освіта для ув’язнених має бути такою, як освіта подібних вікових груп у зовнішньому світі, а коло можливостей для навчання ув’язнених має бути якомога ширшим;
3. Освіта у в’язниці має на меті розвивати особистість в цілому, враховуючи її соціальний, економічний та культурний контексти;
4. Усі залучені до управління тюремною системою та пенітенціарною системою, повинні мають якомога більше сприяти підтримці освіти;
5. Освіта повинна мати не менший статус, ніж праця в місцях несвободи, і ті, хто бере участь у навчанні, не мусить нести фінансових чи інших витрат;
6. Потрібно докласти всіх зусиль, щоб заохотити ув’язненого брати активну участь у всіх аспектах освіти;
7. Для тюремних вихователів мають бути передбачені програми з методології навчання дорослих;
8. Особливу увагу слід приділити тим ув’язненим, які мають певні труднощі, зокрема, проблеми з читанням або навичками письма;
9. Професійна освіта має бути спрямована на більш широкий розвиток особистості, а також – чутливою до тенденцій на ринку праці;
10. Ув’язнені мусять мати доступ до добре укомплектованої бібліотеки принаймні раз на тиждень;
11. Слід наголошувати та заохочувати ув’язнених до занять з фізичного виховання та спорту;
12. Значну роль слід відводити творчій та культурній діяльності, оскільки вона має визначальний потенціал для розвитку та самовираження ув’язнених;
13. Соціальна освіта має включати практичні елементи, що дають змогу ув’язненому управляти своїм повсякденним життям у в’язниці з перспективи полегшення повернення до суспільства;
14. За можливості, ув’язненим слід дозволяти брати участь у навчанні поза тюрмою;
15. Там, де місце навчання є в’язниця, зовнішнє комьюніті має залучатися до взаємодії настільки, наскільки це можливо;
16. Слід вжити заходів для надання ув’язненим можливості продовжувати освіту після звільнення;
17. Кошти, обладнання та педагогічний персонал, необхідні для того, щоб ув’язнені могли отримати відповідну освіту, мають бути доступними.

#місцянесвободи #правалюдини #РадаЄвропи #ЕЦПЛ
Переклад: Юлія Голоднікова