Пошук по сайту

Освітні перспективи у сфері кримінальної юстиції: світ без обмежень #1

В анотації до своєї статті, присвяченій темі інновацій у сфері кримінальної юстиції, заслужений професор Массачусетського технологічного інституту Гері Маркс та професор Лоуельського університету в штаті Массачусетс Джеймс Бірн ставлять читачу чітке запитання: «Нові технології змінюють світ злочинності. Та що ми взагалі про них знаємо?».

І справді, цифрова доба кидає виклик усьому «традиційному» від куховарення до превенції та розслідування злочинів. Та чи стосується цей саботаж сфери освіти? А якщо подивитися на освіту у сфері кримінальної юстиції?

Цією статтею ми розпочинаємо огляд найкращих практик викладання кримінальної юстиції, що пропонують закордонні освітні заклади, та спробуємо віднайти те, чого бракує вітчизняним alma mater для ефективності освітнього процесу.

 

Напрям кримінальної юстиції — саме так звучить оригінальна назва освітніх програм за кордоном — є доволі популярним у глобальній мережі колег-освітян. Про це свідчить наявність, якщо не дослідницького тематичного центру як, наприклад, у Стендфорді, то принаймні відокремленого курсу в рамках загальної освітньої програми як, наприклад, у Гонконгзькому університеті, у більш, ніж половини закладів, що входять у ТОП-50 найкращих університетів світу за рейтингом від The Times Higher Education.

Stanford University

 

Втім, найбільшого розквіту кримінальна юстиція, як освітній напрям здобула в США. Можливо, це один з факторів, що впливає на  зниження кількості насильницьких та корисливих злочинів у США за останні три десятиліття?

Відмінною рисою американської освіти у сфері кримінальної юстиції є різноманіття програм та курсів. Наприклад, John Jay College of Criminal Justice, історія якого починається із середини 1950-х років, коли для Нью-Йоркського департаменту поліції виникла потреба покращення своєї діяльності, пропонує майже 12 магістерських програм, спрямованих на аудиторію, зацікавлену в кримінальній юстиції. 

Університет Торонто в рамках програми «Кримінологія та соціально-правові студії» пропонує приблизно 30 курсів, присвячених окремим темам у сфері кримінальної юстиції.

Важливою особливістю системи зарубіжної освіти у сфері кримінальної юстиції є комплексний характер навчання, що дає змогу створювати нові академічні напрями, які відповідають сучасності.

Освітня програма кількох університетів Criminal Justice Management, що орієнтована на підготовку керівних кадрів правоохоронних органів, слідчих, менеджерів із корпоративної безпеки, посадових осіб вищої ланки в системі місць несвободи, стала можливою, завдяки симбіозу менеджерської складової програми MBA та класичного кримінального права. Навчальна програма за такою спеціалізацією у John Jay College of Criminal Justice включає вивчення конституційного права, кримінології та судової і правоохоронної систем, предмети з розвитку навичок лідерства, прийняття кризових рішень, розпорядження фінансовими ресурсами тощо. Університет Ліберті пропонує більш стислий перелік дисциплін, але не менш цікавий.

Liberty University

 

Також варто звернути увагу на актуальність курсів, що не стає на заваді вимогам до класичних знань. Йдеться не лише про інновації, згадані на початку статті, але й про інші світові тенденції у сфері кримінальної юстиції, зокрема: 

стирання кордонів між контролем над злочинністю та міграційним контролем («crimmigration»), 

поява приватних гравців у сфері кримінальної юстиції (наприклад, глобальна приватна компанія G4S, представництво якої є і в Україні, що надає послуги з безпеки та охорони, а також компанія Serco, яка пропонує технічні послуги військовим та правоохоронним інституціям) 

збільшення кількості злочинів із квазі універсальною юрисдикцією (тероризм та захоплення повітряних суден). 

У Лейденському університеті перелічені теми є предметом вивчення поряд з більш традиційними питаннями.

Насамкінець великою перевагою закордонної освіти у порівнянні з вітчизняною є адаптивність. Останнє створює для студента можливість не тільки вивчати кримінологію та кримінальне право поряд з історією китайської державності, адаптувати свій освітній шлях під власне бачення кар’єри, але й робить сам освітній процес незалежним від зовнішніх чинників. І це стосується не лише сфери кримінальної юстиції.

Нещодавній приклад, який добре ілюструє гнучкість іноземних освітніх закладів – їх реакція на розповсюдження пандемії. Використання Moodle для складання іспитів та продукування численних гайдів для онлайн-навчання на прикладі Лондонської школи економіки, запровадження систем психологічної підтримки в умовах обсервації на прикладі Кембриджу, позичення техніки університетом тим, у кого її немає на прикладі John Jay College for Criminal Justice, подовження строків для реєстрації на навчальні курси на прикладі Роттердамського університету Еразма — ось належна реакція будь-якого навчального закладу на нагальні проблеми сучасності.

Будучи студенткою юридичного факультету, я відчула на собі і вплив застарілих методичних програм, і брак різноманіття в комунікації зі студентством, і консервативність програми, особливо її «кримінальної» частини до сучасних професійних вимог.

Звісно, людина, яка прагне вчитись, — буде вчитися незалежно від будь-яких чинників. Втім, чи має бути саме таким посил вищих навчальних закладів? 

 

Авторка: Валерія Устюгова, стажерка Експертного центру з прав людини

 

#criminaljusticeedu #освіта #кримінальна_юстиція #covid-19