Пошук по сайту

Поліція та громада: які шляхи співробітництва? Спецпроєкт

У 2005 році старший детектив-інспектор Едріан Блур Стаффордширського поліцейського департаменту покращив ставлення до правоохоронних органів у регіоні шляхом зниження кількості поверхневих перевірок. Він ідентифікував, що саме поверхневі перевірки є головним фактором, який впливає на рівень напруження в громаді. Едріан Блур уперше почав давати зворотній зв’язок представникам громадськості з приводу ефективності проведених перевірок. Збираючи інформацію про перевірки він також виявив, хто з поліцейських неналежно використовує свої повноваження.

Блур вважає, що можливість правоохоронця пояснювати, чому він здійснює перевірку, надає йому переваги: суспільство починає підтримувати дії поліції, а напруженість між представниками правоохоронних органів та мешканцями громад починає зменшуватися [1].

Кен Гіндс проживає в Лондоні та є соціальним працівником, що спеціалізується на роботі з молоддю. Його залучають як медіатора при вирішенні конфліктних ситуацій між правоохоронними органами та злочинними угрупуваннями. У 2010 році Кен був нагороджений подякою від поліції Лондона за налагодження зв’язків між правоохоронцями та громадою за відданість боротьбі зі злочинами, пов’язаними з використанням холодної зброї. Він також був нагороджений за підтримку створення одного з найбезпечніших для життя району Лондона.

Source: https://www.pri.org/stories/2015-07-04/how-british-police-officers-keep-peace-without-carrying-guns

 

Кен Гіндс ще з підліткового віку зазнав достатньо проявів дискримінації з боку поліції: його зупиняли на вулиці та перевіряли щонайменше 5–6 разів на рік. «Зараз мені 50 років, то ж ви можете порахувати», — говорить Гіндс. Поліція сприймала його як злочинця, що сформувало в нього відповідне ставлення до правоохоронців як до «ворогів». Він відчував, що не міг до них звернутися, і через це доводилося залишатися зі своїми проблемами наодинці. На думку Гіндса, його приклад не є виключним, і на жаль, це те, з чим і сьогодні стикається темношкіра молодь.

Гіндс говорить, що громада погоджується з думкою про те, що поліція має бути присутньою на вулицях, але поверхневі перевірки мусять здійснюватися у справедливій та професійній формі. У такому випадку люди сприйматимуть поліцію нормально. Він вважає, що єдиний спосіб досягти цього — змінити культуру в лавах правоохоронних органів, дивитися на питання комунікації між правоохоронними органами та громадою більш стратегічно, а поліцейських розглядати як осіб, відповідальних за свої дії [2].

РЕФОРМУВАННЯ

Для зміни ставлення до використання методу зупинки та перевірки, а також для поліпшення прозорості діяльності органів поліції, Тереза Мей, тоді прем’єр-міністерка Великобританії, запустила нову державну програму, яка мала назву «Найкраще використання схеми зупинки та перевірки» [3] (Вest Use of Stop and Search Scheme, надалі — BUSS). Головною метою BUSS було підвищення впевненості громадськості в тому, що поліція виконує свої повноваження справедливо та законно. Для цього були розроблені відповідні рекомендації. Відтепер департаменти поліції повинні відстежувати результати перевірок — кількість арештів, застережень про порушення громадського порядку та інш. Громадськість отримала можливість допомагати правоохоронцям у патрулюванні, зокрема, під час здійснення ними поверхневих перевірок. Також була розроблена більш ефективна система скарг на діяльність органів поліції: при перевірках поліцейські повинні поінформувати особу, як вона може оскаржити їхні дії. Для зменшення дискримінаційних пропорцій був введений моніторинг кількості перевірок білих, темношкірих осіб, людей азіатської зовнішності та інших представників етнічних меншин.

Кен Гіндс ще з підліткового віку зазнав достатньо проявів дискримінації з боку поліції: його зупиняли на вулиці та перевіряли щонайменше 5–6 разів на рік. «Зараз мені 50 років, то ж ви можете порахувати», — говорить Гіндс. Поліція сприймала його як злочинця, що сформувало в нього відповідне ставлення до правоохоронців як до «ворогів».

Були звужені повноваження поліції відповідно до ст. 60 Закону про громадський порятунок, зокрема, авторизацію можуть надати тільки офіцери вищого рангу на строк до 15 годин (раніше 24). Цікавим є те, що за можливості, поліцейські повинні попереджати громадськість про надання авторизації на перевірку в конкретному регіоні.

Був збільшений рівень прозорості, завдяки чому кожен здобув можливість аналізувати та оцінювати роботу поліції за допомогою опублікованих даних про кількість проведених перевірок. Отже, BUSS намагається зробити зупинку та перевірку більш відкритою процедурою, видимою для суспільства.

ЕФЕКТ

У 2016 році Інспекторат Корпусу Констеблів та Пожежно-Рятувальної Служби ЇЇ Величності (Her Majesty’s Inspectorate of Сonstabulary and Fire & Rescue Services, далі — HMICFRS) провів перевірку всіх 43-х поліцейських департаментів Великобританії та виявив, що тільки 11 з них врахували рекомендації, закріплені в державній програмі, 19 департаментів прийняли майже всі рекомендації, 13 департаментів не зазнали значних змін [4].

Відповідно до статистичних даних, оприлюднених на офіційному сайті Home Office, із 2014 року кількість поверхневих перевірок почала поступово зменшуватись. Станом на 2017—2018 роки загалом було проведено 277 378 перевірок, що є найнижчим показником із 2009 року. Однак станом на 2019—2020 роки кількість перевірок сягнула 577 000. 48 % з них припадає на Лондон [5].

За даними останньої доповіді HMICFRS від 26 лютого 2021 року, було виявлено, що етнічна диспропорція в проведенні перевірок залишається на високому рівні. Здебільшого таких поліцейських дій було здійснено для виявлення наркотичних засобів. Представники етнічних меншин зупинялися для перевірки в чотири рази частіше, ніж білі особи у 2019—2020 рр., хоча прямої залежності між етнічною приналежністю та використанням наркотиків не існує.

HMICFRS наголошує, що для створення інклюзивної поліції одних тренінгів із толерантності для працівників правоохоронних структур виявляється недостатньо. Тренінги можуть бути ефективними тільки як частина постійної програми для подолання інституційного расизму. Без підтримки інклюзивного клімату, такі заходи навряд чи будуть мати ефект. Лідери департаментів повинні щодня заохочувати та стимулювати культуру своїх працівників [6].

Щодо питання про “справедливість” при виконанні службових обов’язків поліції, то у березні 2021 року Палата Громад у своїй доповіді наголосила, що якість роботи правоохоронних органів дійсно покращилася за період реформування з 2013 по 2016 роки. Проте, останні дослідження HMICFRS не можуть не насторожувати. Було виявлено, що 14 % перевірок проведено за відсутності на це обґрунтованих підстав, а в більшості випадків такі підстави слабо аргументовані [7].

ВИСНОВОК

Складно не погодитись, що підтримка поліції з боку громадськості має сильний вплив на діяльність органів поліції та їхній авторитет. Оскільки іноді поліція не може знайти спільної мови з представниками етнічних меншин, правоохоронцям слід прислуховуватися до громадських активістів, адже вони ближче до проблем звичайних людей.

Загалом позитивні тренди в роботі поліції вже помітні. Говорити про подолання інституційного расизму в лавах правоохоронних органів ще зарано, проте відкрите визнання поліцією своїх недоліків та тяглість до змін не можуть не викликати поваги. Підвищення рівня прозорості свідчить про те, що поліція намагається бути ближчою до громадськості. І хоча за короткий проміжок часу правоохоронна система не може змінитися, проте, за умови продовження курсу на вдосконалення якості роботи поліції, зміни стають більш потужними.

Перший випуск: Поліція та громада: поверхнева перевірка у Великобританії

 

Список літератури:

1. (Equality and Human Rights Commission, critical review, 2010) (n.10) p 49.

2. ibid. p 19.

3. Home Office, Best Use of Stop and Search Scheme (Home Office 2014).

4.  HMIC, ‘Best Use of Stop and Search Scheme Assessment’, 2016, p 3.

5. Home Office, Ethnicity facts and figures (n. 9).

6. HMICFRS, ‘Disproportionate use of police powers A spotlight on stop and search and the use of force’, HMICFRS report, 2021, p 5, 10.

7. Jennifer Brown, ‘Police Powers: Stop and Search’ (Briefing Paper 3878, House of Commons), 10 March 2021.

 

Автор: Руслан Саатов, випускник Nottingham Law School, Nottingham Trent University, інтерн ЕЦПЛ в рамках «Ініціативи з розвитку аналітичних центрів», яку Міжнародний фонд “Відродження” виконує за підтримки Embassy of Sweden in Kyiv

 

#поверхневийогляд #поліція #TTDI #аналітика #безпекагромад #цивільнийконтроль #communitypolicing